CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS

Wednesday, April 29, 2009

~ Santapan untuk diriku dan semua saudara seIslamku ~

Bismillahirrahmanirrahim..
Ahlan wasahlan.. Salam Perjuangan Kebenaran...

Amin.. Ak masih mmpu untuk berdiri dan dengan rahmat ALLAH ak masih lagi bernyawa di alam fana ini. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.Kerna ak hanyala insan hina ciptaan MU, Ya ALLAH.. Maha Suci Engkau, Pencipta Langit dan Bumi.. ampunkan dosa-dosaku...
Ak coretan santapan rohani untuk kita amati bersama moga dengan ini insyALLAH dengan berkat dariNYA kita akan selalu ingat mengingati. Buat coretan yang pertama, ak ingin berkongsi mengenai pakaian. Walaupun pada hakikatnya ak adalah manusia hina tetapi ak ingin membetulkan diri di samping berdakwah untuk semua. InsyALLAH...

ALLAH itu indah dan ALLAH amat gemar pada benda yang indah.
1) Syarat pertama dalam memilih pakaian biarlah tidak membuka aurat. Sesiapa yang memakai tanpa menutup aurat, tanda imannya sudah tiada. Tanda orang yang hilang maruah dan hilang malunya. Berpakaian menonjol-nonjol tanpa segan silu. Sesiapa yang memakai tanpa menutup auratnya adalah tanda dirinya tiada beradab.
2) Berpakaian biarlah yang bukan nipis, kerna berpakaian baju yang tipis, distulah tempat syaitan dan iblis. Apabila memakai baju yang terlalu jarang, malu tiada aib pon rebah. Sesiapa yang memakai sehingga tebus mata orang yang melihatnya, tanda dirinya dlam nista yang nyata.
3) Busana yang dikenakan tiadalah ketat parasnya. Tiada boleh nampak lekuk dan susuk tubuhnya. Ingatlah apabila memakai yang ketat-ketat, agama hilang binasa adat. Barangsiapa berbaju sempit, imannya malap jiwanya derita. Tanda orang beriman teguh pakaiannya, sempit jauh sekali.
4) Apabila berpakaian janganlah berlebih-lebihan. Cukuplah kiranya memenuhi tuntutan syariat. Apabila memandai-mandai, aib terlihat, malu dicanang.
5) Berpakaian tiada harusnya mengada-ada. Sempurnalah dengan cukup adat tanpa tiru-tiruan dari yang luar supaya tiada hilangnya maruah. Ingatlah, pakaian untuk menutupi badan, bukan melindungi syaitan.

Wahai Muhammad, ALLAH berfirman dalam Al-Quran, Surah Al-'Araf ayat 26 dan sebahagian ayat 27 yang berbunyi:

" Wahai anak Adam sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi aurat dan pakaian yang indah untuk perhiasan. Dan pakaiantakwa itulah yang paling baik.Yang demikian itu adalah sebahagian daripada tanda-tanda kekuasaan ALLAH, mudah-mudahan mereka selalu ingat. Wahai anak Adam, janganlah sekali-kali kamu dapat ditipu oleh syaitan sebagaimana ia telah mengeluarkan ibu bapamu dari syurga. Ia menanggalkan daripada kedua-duanya pakaiannya untuk memperlihatkan kepada kedua-duanya auratnya."

Dari hadis Rasulullah S.A.W, baginda bersabda, maksudnya,

"Sesiapa yang menyaksikan kemungkaran, maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya, jika tidak berkuasa dengan lisannya, jika tiada berkuasanya jua, maka dengan hatinya dan yang demikian adalah selemah-lemah iman."

sumber [ manikam_kalbu_FaisalTehrani]

~I end here~
Salam perjuangan buat semua.. Moga kita beroleh lembaran rahmatNYA. Amin...Assalamualaikum....

0 comments: